Kasza jaglana – królowa polskiej ziemi

Kasza jaglana

Kasza jaglana to nie tylko królowa pośród kasz, ale jak mawia Stefania Korżawska, królowa polskiej ziemi. Kasza ta pochodzi z łuskanego ziarna prosa. Niegdyś była bardzo popularna na polskich stołach. Obecnie mało spożywana, ale powoli wraca do łask.

Właściwości kaszy jaglanej:

  • rozgrzewa osłabiony i wychłodzony organizm,
  • ma odczyn zasadowy, co ma bardzo duże znaczenie przy zakwaszonej diecie współczesnego człowieka,
  • jest lekkostrawna, więc wskazana przy problemach żołądkowych,
  • nie zawiera glutenu, a więc nie uczula, mogą ją spożywać niemowlęta, jako jedno z pierwszych produktów zbożowych w ich diecie,
  • zawiera dużo witamin z grupy B,
  • zawiera lecytynę (która bierze udział w przemianie materii i wpływa na prawidłowy poziom cholesterolu) oraz składniki mineralne tj. magnez, wapń, fosfor, potas, żelazo oraz…
  • zawiera krzem, który jest niezbędny człowiekowi do życia.

Wśród pierwiastków śladowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka znajduje się również krzem. Kasza jaglana jest w krzem bogata. Krzem bierze udział w regeneracji tkanek oraz wzmacnia odporność organizmu. W wielu opracowaniach naukowych wskazuje się jego właściwości przeciwnowotworowe, przeciwmiażdżycowe i przeciwkcukrzycowe.* Boguszewska A., Pasternak K. oraz Sztanke M. przeprowadzili badania na 3 grupach pacjentów: niewykazujących objawów chorobowych, ze stabilną niedokrwienną chorobą serca oraz ze świeżo przebytym zawałem. Okazało się, że stężenie krzemu w krwi pacjentów z 2 i 3 grupy jest znacznie niższe niż u pacjentów zdrowych. Według autorów tego badania niski poziom krzemu w krwi może zwiększać ryzyko miażdżycy i wpływać na elastyczność żył i tętnic. Opierając się na tych badaniach można więc śmiało stwierdzić, że spożywanie kaszy jaglanej jest szalenie ważne dla zapewnienia odpowiedniej ilości krzemu w organiźmie.

Oczywiście nie tylko kasza jaglana jest bogata w krzem. Krzem występuje także w skórce owoców, więc owoce tj. jabłka, gruszki czy winogrona powinno się jeść ze skórką. Bogaty w krzem jest również czosnek i szczypiorek.

Wśród ziół najbogatszym źródłem krzemu są: skrzyp, pokrzywa, podbiał, rdest ptasi.

Temat bardzo mnie zainteresował. Rozwinęłam kwestię krzemu, bo to składnik, który wyróżnia kaszę jaglaną na tle innych produktów. Niestety po „przekopaniu internetu” stwierdzam, że mało jest rzeczowych stron na temat kasz w ogóle. Są bardzo ogólnikowe, sztampowe, a czasem jedne przeczą drugim.

Trzeba by poszukać czegoś w źródłach akademickich. No, ale to wiąże się z wizytą w bibliotece, a to już wielkie przedsięwzięcie. Na razie zostawiam więc kwestię kaszy jaglanej i krzemu na takim etapie, który prezentuje dzisiejszy mój wpis.

*źródło: K. Węglarzy, M. Bereza, Biologiczne znaczenie krzemu oraz jego interakcje z innymi pierwiastkami

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s